Istotą edukacji są relacje

Wraz z powrotem do szkół, wielu nauczycieli i uczniów doświadcza mieszanki emocji. Radość powrotu łączy się z lękiem, stresem. Nikt nie wie, co może się stać, gdy wszyscy się spotkamy w szkole. Nie do zastąpienia są bezpośredni kontakt i dialog: godziny wychowawcze, spotkania z pedagogiem.

Budujmy przestrzeń na dojrzałe relacje. Pozwalajmy uczniom mówić o swoich emocjach.  Zacznijmy od tego, przez te pół roku nazbierało się sporo emocji. Szczególną opieką trzeba  objąć pierwszoklasistów, którzy trafią do nas z  bardzo różnych światów. Jeśli uczniowie czegoś nie rozumieją, to mają pytać.

Zadbajmy, aby każdy uczeń i każda uczennica wiedzieli, że mogą podzielić się wszystkim, co ich zarówno trapi, jak i cieszy, z nauczycielem, pedagogiem szkolnym. Podstawą jest zadbanie o bezpieczeństwo emocjonalne uczniów.

Jeśli ktoś choruje, ma opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, prosimy o dostarczenie ich do szkoły. Dobrze by również było poinformować o tym fakcie na pierwszych lekcjach nauczycieli.

Warto wyraźnie zaznaczyć, że na oceny uczniowie pracują cały rok, a systematyczna nauka pozwoli im dobrze i spokojnie przygotować się do egzaminu ósmoklasisty. Pamiętajmy, że docenianie jest w przybliżeniu miliard razy ważniejsze niż ocenianie.

Uczmy dojrzałego, krytycznego i kreatywnego myślenia w warunkach bezpieczeństwa emocjonalnego. Naszym celem jest kształcenie człowieka na jednostkę o niezależnym umyśle oraz wysokim poziomie samoświadomości i empatii, a także na dojrzałego i odpowiedzialnego członka wspólnoty.
W razie potrzeby jestem do Waszej dyspozycji 🙂

Barbara Królewicz – pedagog